Róma – 10 tipp

1. Tervezz: Fel kell készülnöd, mint minden kirándulásra egy érdekes, látnivalóval teli helyen. Egyszerűen csak nagyon sok mindent meg lehet nézni Rómában és az ízlésednek megfelelően előre ki kell választani, hogy hova mész, és mikor. Idegtépő lehet, mikor céltalanul barangolunk, meglátunk valami híreset, ókorit, amit már láttunk valahol, de nem tudjuk, hogy mi is az pontosan. Vagy a sok múzeum közül melyikre szánjunk időt és pénzt. Vagy hol találjuk az anyafarkast, Róma szimbólumát…

2. Leülési díj: Ne ülj le sehova egy kávéért. 0.90 € körülbelül egy espresso, ha állva iszod meg, vagy elvitelre kéred (a többször használatos kávéspohár itt szinte kötelező, ne szennyezzük fölöslegesen a környezetet egy elviteles papírpohárral). Ha viszont, van merszed leülni a kávé ára akár 2 € is lehet. 1 € a kényelemért? Ezt jó előre tudni.
  3. Maradj záróráig: Azt ajánlom, hogy menjünk a látványosságokhoz – főleg a Colosseumhoz – késői órákban és maradjunk zárásig. Ezzel elkerüljük a tömeget. Mindenki azt gondolja, ha hamar, reggel megy senki sem lesz ott, szóval mindenki akkor van ott. Ha este megyünk, sokkal kevesebb emberrel találkozunk.37638170_2041776339189157_7560867265466335232_n.jpg
  4. Várakozás nélkül bejutni a Colosseumba: Borzasztó hosszú sorok várakoznak a Colosseum előtt. Nehogy beállj abba a sorba! Menj egyenesen a Palatinus bejárathoz a Via Di San Gregorio-n, ami 5 perc a Colosseumtól, és vedd meg ott a jegyed. Ott tuti nem lesz sor. Konkrétan egy lélek nem lesz ott. Ezek a jegyek érvényesek a Palatinusra, a Forum Romanumra, és a Colosseumra. Ha a Palatinusnál bemész, körbemehetsz a Forum Romanumhoz, de ott ki kell menni a kijáraton, mert nincs összekötve a Colosseummal. Ott külön bejárat van. De mivel már meglesz a jegyed, nem kell semmilyen sorba beállnod, csak sétálj be a kijelölt bejáraton.
  5. Nem szükséges jegyet foglalni a Borghese Galériába: Mielőtt Rómába mentünk mindenhonnan azt hallottam, hogy a Borgese Galériát muszáj megnézni. Mivel egyébként csodálója vagyok Bernininek, tudtam, hogy oda el kell jutnunk. Az útikönyvem, az internet mind azt mondta, hogy muszáj a jegyet előre megvenni online. Próbáltam észben tartani, hogy majd mielőtt indulunk, vegyek jegyet, de végül elfelejtettem és jegyek nélkül állítottunk be a Galériába. Kiemelném, hogy reggel mentünk (10-kor). Egyből kaptunk jegyeket. (A Borghese Galériában körülbelül csak 1 órát tölthetsz, mert limitálják a látogatásokat.) Miután elhagytuk a múzeumot olyan 11-12 óra körül, óriási nagy sor állt a bejáratnál. Szóval nem javaslott jegy nélkül menni 11 óra után. Megjegyzés: A jegyek drágák, de ha online veszed még drágább, 2 € a díja jegyenként…
  6. Várakozás nélkül bejutni a látványosságokhoz Vatikánban: Vatikán olyan fél- egy napos kirándulás. Először a Vatikáni Múzeumokhoz kell menni. Miért? Mert a Szent Péter-bazilikából nem tudsz átmenni a Vatikáni Múzeumban, csak ha megkerülöd az épületet a múzeum bejáratához (óriási sor!), ami közel van a metró megállóhoz. Igen. Ezúttal talán érdemes tömegközlekedéssel menni. Miért? Ha reggel mész, pont nyitásra, nem fogsz várakozni sorban – maximum egy órát – de reggeltől kezdve a sor csak nagyobb és nagyobb lesz (és itt kilométerekről beszélek…). A múzeum legvége beletorkollik a Sixtus-kápolnába, ami a bazilikába vezet. Jó, mi? Ha megnézel pár fotót arról, hogy mekkora sorok szoktak lenni a Múzeumoknál, és úgy érzed, te inkább nem akarsz odamenni – ezt, mondjuk, nem érteném -, de beakarsz menni a Szent Péter-bazilikába, akkor se állj be a bazilika előtti sorba. Egy másik borzasztó hosszú sor. Annyit kell tenned, hogy megkeresed a pénztárt (az épület jobb oldalánál, ha szemből nézed), ahol jegyeket válthatsz a kupolába. Itt is szokott egy kisebb sor lenni, de ez olyan 5 percet, ha, igénybe vesz. Kapsz egy lélegzetelállító látványt a bazilika tetején és mikor jössz lefelé, hirtelen a Szent Péterben találod magad.
  7. A Trevi-kút este: Egy igazi mestermunka. Bernini Trevi-kútja hatalmas és a legjobb este megnézni. Igazából nappal és este is érdemes megnézni, de este 9 óra után sokkal kevesebb ember tolong a kút előtt és még nem is említettem a fényeket. Rendkívüli látvány, nagyon szavakkal nem is lehet leírni. Szóval nézd meg a Nap lemente után (esetleg dobj be egy érmét, ha visszaakarsz jönni, ne feledd, állítólag jobb kézzel kell a bal váll fölött, háttal, és nem szabad utánanézni, hogy hova esett).
  8. Egyél úgy, mint egy helyi: Természetesen Róma teng a jobbnál-jobb éttermekben. Ne rontsd el az olasz érzést McDonalds-al vagy brit pubokkal… Menj egy kicsit távolabb az attrakcióktól és ott találsz olcsóbb, autentikusabb helyeket. Nézz olasz család által fenntartott, kisebb éttermek után! Egyél jó pizzákat, tésztákat, fagylaltokat, és Itália legjobbját.
  9. Sétálgassunk: Előre tervezett programok mellett érdemes kicsit lézengeni, sétálgatni. Minden látnivaló este 7-8 körül bezár, szóval rengeteg időnk lehet egy kicsit eltévedni, helyiekkel ismerkedni, a folyó mellett sétálgatni. Mindenkinek szüksége van a feltöltődésre, hogy elfeledd a nagy sorokat, belépő árakat és a sok felbolygató alkotást. Csak élvezzük az ’örök város’ szépségét.
  10. Kényelmes lábbeli: Mi 5 napot töltöttünk Rómában és körülbelül 70 kilométert gyalogoltunk (az Iphone számlálója szerint). Szóval az egyik kötelező a bőröndbe az a kényelmes cipő, szandál. A boltokban lehet kapni külön szandált túrázásra (nekem is az van és sokkal kényelmesebb, mint egy sima, nem túra cipő). A programod/életed is függhet ezen. A lábaid nagyon fognak fájni egy hosszú nap után, még egy túracipőben is, DE a ’felépülés’ (az idő a fájó lábak és a már nem fájó lábak között) – mikor leülsz egy kicsit pihenni – sokkal kevesebb ideig fog tartani kényelmes cipőkkel.